Bevezetés,
célkitűzés
A természeti
környezet – a társadalmi, gazdasági és műszaki tényezők mellett – nagy
szerepet játszik a települések kialakulásában, gazdaságuk fejlődésében és a
területi terjeszkedésükben (Lovász Gy. 1982; Marosi S.-Szilárd J. 1963,
1974; Mendöl T. 1963; Tóth J. 1981). Ezen dolgozatunk célja az, hogy
összegyűjtsük azokat a természeti adottságokat, amelyek befolyásolták három
baranyai város fejlődését és alaprajzi terjeszkedését. A vizsgált
települések különböző természeti környezettípusokban fekszenek. Komló a
Mecsek tagolt peremvidékén, Szigetvár a D-Zselic lealacsonyodó hátait
átszelő Almás-patak mocsaras völgyében, Sellye pedig a Dráva és a Fekete-víz
által közrefogott ormánsági homokdombokon.
Módszerek
Elsősorban a
városok fejlődését és a természeti környezet kapcsolatát kísértük
figyelemmel. Az időkeresztmetszetek elkészítéséhez korabeli térképeket,
könyvtári és levéltári dokumentumokat használtunk fel.
Létrehoztunk
továbbá egy olyan földrajzi információs rendszert (FIR), amely segítségével
számszerű adatokat kaptunk a városok alaprajzi változásának több
jellemzőjéről. Elsősorban a lejtőmeredekség, lejtőkitettség, a vízrajzi
viszonyok valamint az alaprajzi fejlődés kapcsolatának néhány elemét
kívántuk feltárni. A FIR-hez a városok és azok környékének 1:10 000-es
topográfiai térképét használtuk fel, melyről a CARTALINX programmal
bedigitalizáltuk a szintvonalakat. Az IDRISI programmal digitális
terepmodellt (DTM) hoztunk létre, amelyből lejtőkitettségi és
lejtőmeredekségi térképet készítettünk. Erre “fektettük” rá a hat különböző
időpontban készült katonai felmérés térképeiről beazonosított alaprajzokat,
amelyeket maszkként használtunk az adatok kivonásához (IDRISI program
EXTRACT funkció). Szigetvárnál nagyjelentősége van a folyóvizektől való
távolságnak (árvízveszély), Sellye esetében pedig a tszf. magasságnak,
ugyanis a legmélyebb területek belvízveszélyesek. A domborzati és vízrajzi
adottságok egyes elemeinek megfelelő pontozásával, majd azok összegzésével
mindhárom település esetében elkészítettünk egy környezetminősítő térképet,
ami az alaprajzi terjeszkedésre legalkalmasabb területeket jelölik ki. (A
vizsgálatokba nem vontuk be a városokhoz hozzácsatolt, de korábban önálló
falvak közül azokat, amelyek területileg ma is elkülönülnek.)
A természeti adottságok és a településfejlődés
A
Közép-Mecsek É-i részén fekvő Komló nevének első említése 1256-ból való.
Évszázadokig egyutcás útifalu volt a Kaszánya-patak völgyében. Erről
tanúskodnak a korai térképek, pl. az I. Katonai felmérés (1784) lapjai is. A
XIX-XX. sz.-i jelentős fejlődését a határában feltárt feketekőszénnek
köszönheti. A komlói szénbányászat első nyomaival 1812-ben találkozunk,
amikor az akkori Batthyány uradalom jószágigazgatója Kern József a jobbágyok
bejelentése nyomán idehívta Berks Péter kincstári bányaigazgatót, aki a
megjelölt helyen meg is találta a tiszta kőszén darabokat. Igazi fejlődésnek
csak akkor indult, miután 1880-ban Engel Adolf megvásárolta a volt Batthyány
uradalmat és 1895-ben szakemberek irányítása mellett megnyittatta az Adolf,
majd a Glanzer- és a Szerencse tárókat. 1896-ban kiépítették a Godisa-Komló
közti vasúti szárnyvonalat. 1898-ban mélyítették le az akkor még csak 80 m
mély, függőleges Anna-aknát (a későbbi Tanbánya). 1909-ben a Magyar
Általános Hitelbank és az Engel cég együttes tőkével létrehozta a Dunántúli
Kőszénbánya Részvénytársaságot, majd még ugyanebben az évben az egész
bányavállalatot 2,5 millió koronáért megvásárolta a Magyar Államkincstár.
1944-ben 1100 dolgozója volt a bányának és 219 710 tonna szenet termelt.
Mivel a komlói és a Pécs-vidéki liász kőszén egy része közvetlenül, más
része megfelelő egyéb kőszénnel (antracittal) való keverés után alkalmas
kohókoksz gyártására, a dunaújvárosi (akkor sztálinvárosi) új Vas- és
Acélkohászati Művek energiaellátását a komlói szénre alapozták 1948-ban.
Azonban a szükséges mennyiségnek az akkori napi 78,5 vagonos teljesítményű
komlói bánya csupán 27%-át tudta produkálni. Ezért újabb bányákat kellett
nyitni, melyek szénmedence termelésének és szénbányászatban dolgozók
számának jelentős növekedését eredményezték (Lehmann A. 1995).
1956. május
27-én gördült ki az első szénszállító vonat Komlóról, mely a Dunai Vasmű
számára szállította a szenet. Azután Komló lett a mecseki szénbányászat
vezető területe. Ugyanis 1963-ban egyesült a Komlói- és Pécsi Szénbányászati
Tröszt s majd mint Mecseki Szénbányák Vállalat egységes igazgatása alá
tartozott az egész mecseki szénbányászat. 1982-ben a visszafejlődés határán
vergődő vállalat a “liász” fejlesztési program indításával fellendülést,
műszaki megújulást remélt. A program indulása már két évet csúszott, és az
évenkénti pénzügyi keret menet közbeni változása már eleve kizárta az
eredeti célkitűzések időben történő megvalósítását. A program csonka
megvalósulásával a mecseki szénbányászatban megmaradt az alapvetően emberi
fizikai erőn alapuló, már a hazai viszonyok között is idejétmúlt termelési
mód, amire eleve nem lehetett a jövő bányászatát alapozni. A vállalat
1991-ben csődeljárást kezdeményezett, aminek következtében a Mecseki
Szénbányák felszámolása 1991. október 8-án megkezdődött (Muhel J. 2000,
Pálfy A. 1994). Az utolsó komlói bányaüzemet (a zobákit) 1997-ben zárták be,
ami a város másfél évszázados fejlődését törte meg.
A XX. sz.-ban
a lakosságszám folyamatosan nőtt az odavándorlás révén és az alaprajz is
terjeszkedett a völgy futásához igazodva. A II. világháború után kiemelt
állami támogatást kapott a város, egyre-másra nőttek ki a lakótelepek a
földből, melyek már a környező dombhátakat foglalták el. Ez a település
tehát az előző esetektől eltérően “kinőtte” a védett völgyet. A lakosságszám
1949-1960 között mintegy három és félszeresére, a beépített terület nagysága
pedig 1950-1967 között háromszorosára nőtt. 1960-1988 között a beépített
terület ismét megduplázódott, és a lakosság száma is közel 30%-kal
emelkedett.
Komló
változatos morfológiájú és mikroklímájú területen fekszik. Látványos
fejlődése, növekedése azonban nem mindenütt állt összhangban a természeti
adottságokkal. A helyszűke miatt egyre több helyen kerültek beépítésre a
meredekebb, esetleg csuszamlásra hajlamosabb területek is. Míg a XVIII. sz.
végén a település döntően kislejtésű völgyoldalra terjedt ki, addig ma csak
a város egyharmada fekszik 0-10 %-os lejtőn. 1988-ban Komló területének
majdnem fele 10-20 % közötti mértékben lejtősödött, sőt alaprajzának
egyhatoda 20%-nál meredekebb oldalakat foglalt el (1. táblázat). Köztudott,
hogy egy terület lejtőkitettsége, benapozottsága jelentős pszichológiai
hatással van a lakosságra, de a hely mikroklímáját is befolyásolja (ld.
fűtés). A XVIII.-XIX. sz.-ban egyértelműen csak délies kitettségű lejtőkön
terjeszkedett a település, a mocsaras völgytalp és a meredek völgyoldal
határán. A XX. sz.-ban sajnálatos módon kiegyenlítetté váltak az arányok az
északias és a délies lejtők között (2. táblázat). Az erőltetett fejlesztés
tehát sok esetben a kedvezőtlen területek beépítésére kényszerítették a
várostervezőket.
A
lejtőmeredekségi és lejtőkitettségi adatok felhasználásával egy egyszerű
településkörnyezet-minősítést is elvégeztünk (1. ábra). Megállapítottuk,
hogy a vizsgált tényezők alapján a beépítésre legkedvezőbb területek
Dávidföldtől és Körtvélyestől ÉNy-ra, illetve a Kaszánya-patak völgyében
helyezkednek el. Megállapításainkat igazolja az a tény, hogy Dávidföld É-i
részén 1988 óta új, családiházas beépítésű utcák létesültek.
1. táblázat. Komló alaprajzának lejtőkategóriák szerinti százalékos
megoszlásának változása az 1783-1988 közötti időszakban
|
1783 |
1856-60 |
1880-81 |
1950 |
1967 |
1988 |
0-10% |
87.4% |
75.0% |
50.8% |
39.5% |
46.6% |
34.7% |
10.1-20% |
12.0% |
21.4% |
24.4% |
34.5% |
36.3% |
47.8% |
20.1-30% |
0.6% |
3.4% |
13.6% |
18.2% |
11.6% |
12.5% |
30.1-40% |
0.0% |
0.1% |
7.6% |
5.3% |
3.6% |
3.3% |
40.1-50% |
0.0% |
0.0% |
2.9% |
1.9% |
1.2% |
1.1% |
50.1-60% |
0.0% |
0.0% |
0.5% |
0.5% |
0.4% |
0.4% |
60.1-70% |
0.0% |
0.0% |
0.2% |
0.1% |
0.1% |
0.1% |
70.1-80% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.1% |
0.1% |
0.0% |
80.1-90% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
90.1%- |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
2. táblázat. Komló beépített területének lejtőkitettségi arányának változása
1783-1988 között
|
1783 |
1856-60 |
1880-81 |
1950 |
1967 |
1988 |
É |
0.1% |
0.1% |
0.1% |
11.9% |
11.6% |
7.4% |
ÉK |
0.2% |
0.3% |
0.3% |
16.2% |
13.6% |
12.0% |
K |
1.8% |
1.4% |
2.0% |
3.2% |
3.4% |
4.5% |
DK |
13.9% |
14.8% |
16.0% |
6.6% |
5.7% |
6.8% |
D |
53.3% |
49.5% |
45.2% |
25.0% |
14.7% |
16.6% |
DNy |
23.2% |
28.3% |
32.0% |
18.9% |
18.5% |
21.6% |
Ny |
5.1% |
4.0% |
3.7% |
6.2% |
14.8% |
16.4% |
Ény |
2.4% |
1.7% |
0.9% |
8.2% |
12.3% |
11.7% |
Sík |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
3.7% |
5.3% |
3.0% |
1. ábra. Komló környékének alaprajz-terjeszkedési szempontú
környezetminősítő térképe
(1 – Komló 1988-as alaprajza; 2 – építkezés szempontjából legjobb terület; 3
– építkezés szempontjából közepes terület; 4 – építkezés szempontjából
legrosszabb terület; 5 – a vizsgált természeti adottságok alapján a
terjeszkedésre legalkalmasabb irány)
Szigetvár
a
Zselic D-i határán az alsószakasz jellegűvé váló Almás-patak két partján
fekszik. A város környékén talált kő- és bronzkori leletek mutatják a
terület korai betelepültségét. A rómaiak idején fontos kereskedelmi út
vezetett a területen K-Ny irányban, kb. a mai 6-os út mentén. Tehát a
kedvező helyi energiákkal pozitív helyzeti energia is társult. A XI-XII.
sz-ban a megtelepedő bencés és premontrei szerzetesek példája nyomán
fellendült az ipar és a kereskedelem is. Az egyre nagyobb gazdasági
szereppel rendelkező település 1446-ban mezővárosi rangot kapott. A krónikák
szerint várát egy görög bevándorló kezdte el kiépíteni a mérnöki munkával
szabályozott Almás-patak nagyobb szigetén, a XIII. sz-ban. Később a Török
család birtoka lett. A törökök – Zrínyi Miklós önfeláldozó hősiessége
ellenére – 1566-ban bevették a maroknyi védővel rendelkező végvárat. A
magyar lakosság szétszóródott, helyükre szlávok, törökök, görögök
települtek. A népesség összetételét színesítették az 1689-es felszabadulása
után betelepülő németek és visszatelepülő magyarok. A gazdasági élet
fellendülését Mária Terézia rendelete töri meg, ugyanis eladja a települést,
lakói jobbágysorba kerülnek (Kováts V. 1977). A helyi kézműveseknek és
kereskedőknek köszönhetően újra beindult a fejlődés a XIX. sz. második
felére. 1868-ban átadták a forgalomnak a Pécs-Barcsi vasutat. Így az
országos vasúti hálózat fejlődésével bekapcsolódhatott a kereskedelmi és
ipari vérkeringésbe. Ebben az időszakban alakultak meg a település híres
nagyüzemei is. 1881-ben a Fehér-féle gőzmalom, 1884-ben a Cipőgyár, majd a
két világháború között a konzervgyár (1937). 1950-ben Somogytól Baranya
megyéhez csatolták, 1966-ban városi rangot kapott (ekkor csatolták hozzá
Hobolt, Zsibótot és Becefát). A település lakosságszáma 1870 és 1990 között
megkétszereződött, a beépített területének kiterjedése pedig kb.
megháromszorozódott. Ma is Ny-Baranya közigazgatási, egészségügyi és
gazdasági központja. Sajnos, a rendszerváltás óta a TSZ-ek és a gyárak
összeomlása magas munkanélküliséget eredményezett.
A település
alaprajza mind a XVIII. sz. második felében, mind ma első ránézésre
kettéosztott képet mutat. Ennek oka egyértelműen az Almás-patak maturus
völgye. Az mocsaras völgytalp korábban védelmet jelentett (vár), de az
utóbbi századokban inkább a terjeszkedés gátjává vált. Ez a helyi energia
tehát a XIII-XVII. sz. között előnyös volt, azóta negatív lett. A város ősi
alaprajzi formáját nem ismerjük a többszöri teljes újjáépítés miatt. Az
1784-es térképeken már nagyrészt mérnöki alaprajzot figyelhetünk meg, ami
két elkülönült (K-i és Ny-i) városrészre oszlik.
A város
területén és környékén egyáltalán nem fordul elő az építkezéseket már gátló,
10%-nál nagyobb meredekségű lejtő (3. táblázat). Ezért a különböző irányú
lejtők esetében mért besugárzási különbségek, és az ebből adódó
mikroklimatikus eltérés sem jelentős a térségben. A várostervezők ennek
ellenére elsősorban a délies lejtőket részesítették előnyben az elmúlt
kétszáz évben (4. táblázat). A település terjeszkedését elsősorban nem a
domborzat, hanem a hidrológiai viszonyok befolyásolták. Lakóház mind a mai
napig alig települt a vizenyős területekre, itt inkább ipari üzemeket hoztak
létre (Konzerv- és Cipőgyár). Az alaprajz fejlődésére leginkább a keleties
és nyugatias irányok a jellemzőek. Valószínűleg nagy befolyással van ezekre
a 6-os főút vonzó hatása is. A településnek egy minimális D felé törekvése
is megfigyelhető, de csak a vasúti töltés vonaláig. Ettől D-re már
kiszélesedik a vizenyős, belvízveszélyes terület. A város jövőbeni
terjeszkedését is várhatóan a vízrajzi adottságok fogják meghatározni.
Modellünk szerint az építkezések számára legalkalmatlanabbak az Almás-patak
környéke, valamint a belvízelvezető csatornákkal sűrűn behálózott (tehát
belvízveszélyes) ÉK-i és D-i részek. A terjeszkedés várható iránya a jövőben
elsősorban K-i és Ny-i, a 6-os főút mentén, de kiváló és nagy kiterjedésű
területeket találhatunk erre a célra az É-i és ÉNy-i részeken is (2. ábra).
3. táblázat. Szigetvár alaprajzának lejtőkategóriák szerinti százalékos
megoszlásának változása az 1784-1991 közötti időszakban
|
1784 |
1856-60 |
1880-81 |
1950 |
1967 |
1991 |
0-10% |
100.0% |
100.0% |
100.0% |
100.0% |
100.0% |
100.0% |
10.1-20% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
20.1-30% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
30.1-40% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
40.1-50% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
50.1-60% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
60.1-70% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
70.1-80% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
80.1-90% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
90.1%- |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
4. táblázat. Szigetvár beépített területének lejtőkitettségi arányának
változása 1784-1991 között
|
1784 |
1856-60 |
1880-81 |
1950 |
1967 |
1991 |
É |
1.3% |
3.9% |
4.4% |
4.0% |
4.0% |
4.1% |
ÉK |
17.4% |
14.1% |
15.8% |
13.0% |
12.4% |
11.2% |
K |
18.9% |
16.7% |
15.9% |
16.6% |
16.0% |
15.6% |
DK |
16.1% |
16.8% |
16.7% |
20.4% |
20.5% |
18.2% |
D |
9.9% |
12.5% |
13.5% |
13.0% |
13.2% |
19.3% |
DNy |
12.4% |
11.3% |
11.0% |
10.4% |
11.0% |
11.1% |
Ny |
14.7% |
15.5% |
14.0% |
13.3% |
13.4% |
12.7% |
ÉNy |
9.2% |
9.1% |
8.7% |
9.3% |
9.5% |
7.3% |
Sík |
0.2% |
0.1% |
0.1% |
0.1% |
0.1% |
0.4% |
2. ábra. Szigetvár környékének alaprajz-terjeszkedési szempontú
környezetminősítő térképe
(1 – Szigetvár 1991-es alaprajza; 2 – építkezés szempontjából legjobb
terület; 3 – építkezés szempontjából közepes terület; 4 – építkezés
szempontjából legrosszabb terület; 5 – a vizsgált természeti adottságok
alapján a terjeszkedésre legalkalmasabb irány)
Az Ormánság
legnagyobb települése Sellye, aminek a területe 5000 éve szinte folyamatosan
lakott. A lengyeli kultúra nyomait ugyanúgy megtalálták itt, mint a római és
a népvándorlás korabeli leleteket (Bándi G. 1979). Első írásos említése
1292-ből származik. A középkorban írásos forrásokkal bizonyítható módon a
terület közigazgatási és gazdasági központja volt. Területén a XIV. sz.-ban
palánkvárat emeltek, amit az oszmán seregek 1532-ben vettek be. A török
alatt bírósági központ és katonaváros volt. Az 1689-es felszabadító harcok
alatt porig rombolták, de gyorsan újraépült és 1781-ben mezővárosi rangot
kapott. A XVII. és XVIII. sz. fordulóján kezdtek németek és horvátok is
betelepülni, de arányuk sohasem haladta meg jelentősen a 20%-ot. A város
nevezetessége a barokk Draskovich-kastély, amely körül az 1760-as években
arborétumot létesítettek (1965 óta természetvédelmi terület). A település
fejlődése a kritikus világháborús időszakoktól és a rendszerváltás
évtizedétől eltekintve töretlen volt az elmúlt 150 évben. Létalapját a XIX.
és a XX. sz.-ban is a jó mezőgazdálkodási lehetőségek és központi funkciók
(járási székhely) adták. Nehézipara sohasem volt, csak a primer szektorhoz
kapcsolódó vállalatokat telepítettek ide (Agrokémia, Mecseki Erdészeti Rt.,
Baranyatej, Hunor stb.), de a mai napig jelentős szolgáltató szektorban
dolgozók aránya is. A rendszerváltás súlyosan érintette a várost, jelenleg
20% körül mozog a munkanélküliek aránya. 1997 szeptemberében városi rangot
kapott.
Sellye ott
alakult ki, ahol a futóhomok dombok a würm végén, illetve az óholocénban
szinte egymásba olvadtak, illetve “rajokban” csoportosultak, így lehetőség
volt a többutcás falualaprajz kialakulására. A mikrodomborzat jelentőségét
kiemeli az a tény, hogy a homokdombok oldalának meredeksége a több helyen
meghaladja a 20%-ot, bár csak kis távolságon. A változatos mikrodomborzat
természetesen kaotikus kitettségi viszonyokat eredményez. Az 1780-as években
még csak a dombcsoport legmagasabb része népesült be, követve annak a fekvő
“S” alakját. Az É-i terjeszkedést azóta is gátolja a vizenyős lapály. Az
összeolvadt, egymásba fonódó futóhomokdombok a gerinctől D-re fekszenek. Már
a múlt században ebbe az irányba indult meg a település terjeszkedése. Az
alaprajzi terjeszkedés jellemzőjeként megemlíthető, hogy ebben az esetben
nem a meredekségi és az exponáltsági viszonyoknak van rá a legnagyobb
befolyásoló hatása, hanem a vízrajzi viszonyoknak. A minimális kiterjedésű
10% fölötti lejtők nem gátolják a település fejlődését, mint ahogy az
északias lejtőket sem kerülik el, ha azok vízmentesek. Az 1:10 000-es térkép
alapján létrehozott FIR-ünk igazolja azokat a történeti és néprajzi
forrásokat, amelyek a vízszabályozások előtti időszakban, letelepedésre
alkalmasnak csak a 100 m tszf. magasság feletti területeket mondták. Sellye
esetében is megfigyelhető, hogy a XVIII. sz. végén a beépített területének
döntő része a 101-104m-es magasságban húzódott. Mára ezek az arányok kissé
módosultak a lecsapolások és a szabályozások hatására. A település
alaprajzának legnagyobb része ma már 99-103 m között fekszik. 99 m alatt
jelenleg is minimális a beépítettség, ami a magas talajvíz és a belvíz
veszélyére hívja fel a figyelmet (5. táblázat). Ezek alapján elmondhatjuk,
hogy Sellye jövőbeni alaprajzi fejlődésére nem lesz hatással sem a
lejtőkitettség, sem a meredekség, hanem csak a tszf. magasság. Így a
terjeszkedésre legalkalmasabb területek D, DK felé találhatók, míg a
legalkalmatlanabbak É és Ny felé (Korcsina ártér, illetve
Sellyei-Gürü-csatorna által lecsapolt, de ma is mocsaras morotva). (3. ábra)
5. táblázat. Sellye beépített területe tszf. magasságának százalékos
megoszlása az 1784-1991 közötti időszakban
|
1784 |
1856-60 |
1880 |
1950 |
1967 |
1991 |
95,1-96m |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
96,1-97m |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
97,1-98m |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
0.0% |
98,1-99m |
0.0% |
0.8% |
0.0% |
0.4% |
0.4% |
0.7% |
99,1-100m |
0.9% |
1.6% |
3.4% |
11.4% |
12.7% |
31.6% |
100,1-101m |
3.4% |
19.6% |
18.9% |
15.0% |
14.6% |
17.2% |
101,1-102m |
23.4% |
23.3% |
28.0% |
29.1% |
28.3% |
17.9% |
102,1-103m |
35.6% |
25.4% |
23.0% |
21.6% |
21.3% |
17.2% |
103,1-104m |
22.2% |
18.6% |
17.4% |
13.1% |
13.1% |
8.7% |
104,1-105m |
5.3% |
5.0% |
4.2% |
4.1% |
4.5% |
3.6% |
105,1-106m |
3.8% |
2.2% |
2.2% |
2.4% |
2.4% |
1.7% |
106,1-107m |
1.6% |
0.9% |
1.0% |
1.2% |
1.2% |
0.6% |
107,1-108m |
0.7% |
0.5% |
0.4% |
0.6% |
0.5% |
0.3% |
108,1-109m |
2.4% |
1.4% |
1.2% |
0.8% |
0.8% |
0.4% |
109,1-110m |
0.6% |
0.4% |
0.3% |
0.2% |
0.2% |
0.1% |
110,1-111m |
0.3% |
0.2% |
0.2% |
0.1% |
0.1% |
0.0% |
3. ábra. Sellye környékének alaprajz-terjeszkedési szempontú
környezetminősítő térképe
(1 – Sellye 1991-es alaprajza; 2 – építkezés szempontjából legjobb terület;
3 – építkezés szempontjából közepes terület; 4 – építkezés szempontjából
legrosszabb terület; 5 – a vizsgált természeti adottságok alapján a
terjeszkedésre legalkalmasabb irány)
Összegzés
Dolgozatunkban három különböző természeti környezettel rendelkező várossal,
Komlóval, Szigetvárral és Sellyével foglalkozunk. Történeti forrásokra
támaszkodva feltártuk a fejlődésükben szerepet játszó természeti
adottságokat, valamint térinformatikai módszerek felhasználásával
megvizsgáltuk az alaprajzi terjeszkedésük néhány elemét. Az elkészített
FIR-ek segítségével minősítettük is a városok környezetét alaprajzfejlődési
szempontból.
Komló
esetében megállapítottuk, hogy a feketeszénre, mint helyi energiára épülő
bányászat a város számára óriási fejlesztő erőt jelentett. Ezt jelzi a
lakosságszám és a beépített terület növekedése is. Az erőltetett
fejlesztésnek azonban számos hátulütője is volt, így a beépített területen
belül jelentősen nőtt a meredek és kedvezőtlen kitettségű lejtők aránya.
Jövőbeni terjeszkedésre elsősorban az É felé húzódó szélesebb dombhátak és
Kaszánya-patak völgytalpa alkalmas.
Szigetvár
évszázadokon keresztül a mocsarak által védett vár közigazgatási központi
funkciójából élt. A kedvező helyi és helyzeti energiákkal rendelkező
település mind a mai napig Ny-Baranya központja. Fejlődése töretlen volt az
elmúlt kétszáz évben is. Terjeszkedését elsősorban az Almás-patak széles,
mocsaras völgytalpa akadályozta. A jövőben elsősorban a K-re, ÉNy-ra és
Ny-ra fekvő lapos hátak nyújtanak kitűnő lehetőséget az építkezésre.
Sellye az
Ormánság “fővárosa”. Fejlődését az évszázadokon keresztül meglévő központi
szerepkörének és a viszonylagos helybőségnek köszönheti. A futóhomokbuckák
ugyanis itt kapcsolódtak össze nagyobb kiterjedésű ármentes térszínné.
Alaprajzi terjeszkedését így elsősorban nem a lejtőkitettségi, vagy
meredekségi viszonyok befolyásolták, hanem a tszf. magasság. A 100 m alatti
térszínek beépítése csak a lecsapolások óta indulhatott meg, előtte a
gyakori árvizek lehetetlenné tették ezt. A jövőbeni fejlődésre valószínűleg
a délies és keleties irányok lesznek jellemzőek, mivel É és Ny felé
alacsony, belvízveszélyes térszínek határolják a várost.
Irodalom:
-
Lehmann A.
1995: Földrajzi tanulmányutak a Mecseken és környékén – JPTE, Pécs, 147 p.
-
Muhel J.
2000: Bányabezárási tevékenység a Mecseki Bányavagyon-hasznosító Rt.
területén – Bányászati és Kohászati Lapok, 133. évf. 4. szám, pp. 31-34.
-
Pálfy A.
1994: A mecseki kőszénbányászat 1945-1991-ig – In: Szirtes B. (szerk): A
mecseki kőszénbányászat, Pécs, pp. 79-134.
-
Kováts V.
1977: Szigetvár településtörténetének változásai – In: T. Mérey K.
(szerk.): A Dunántúl településetörténete II./1. 1767-1948, MTA PAB-MTA VAB
Pécs, pp. 161-171.
-
Bándi G.
(szerk.) 1979: Baranya megy története az őskortól a honfoglalásig –
Baranya Megyei Levéltár, Pécs 423 p.
Források:
-
Grünwald G.
(szerk.) 1997: Baranya megye kézikönyve I-II. – Bo& Bo, Ceba Kiadó, Gruppa
Kft., Szekszárdi Nyomda Kft.
-
KSH adatok
-
Pesti J.
(szerk.) 1982: Baranya megye földrajzi nevei I-II. – Baranya Megyei
Levéltár, Pécs 1055 p.